Fyra hörn och uppvaktning

Vi lekte fyra hörn på samhällskunskapen. Det var det värsta jag varit med om.

Vad är bäst med att vara man?

1. Att tjäna mer pengar.
2. Att slippa vara rädd när man går hem på kvällen 
3. Att man inte har några förväntningar på sig att hjälpa till med hushållsysslor
4. Eget svar

Jag ställde mig på eget svar, och svarade att man blir i allmänhet tagen på större allvar i den flesta situationer. Tyvärr är det så ganska ofta.

Vad är bäst med att vara kvinna?

1. Att föda barn (VAFAN, HUR TÄNKTE MAN HÄR??)
2. Att bli uppvaktad
3. Att man kan visa sina känslor
4. Eget svar

Okej, det är säkert jättehäftigt att föda barn, men vem är så dum att man tror att det är det bästa med att vara kvinna?

Men det värsta var inte frågornas formulering, utan att halva klassen (som till största delen består av tjejer) ställer sig vid hörn nr 2 och argumenterar för att man får makt genom att bli uppvaktad. Jag argumenterade emot och menade att det bara är att få makt genom en man, inte själv. Det blev dock inte mycket till debatt, läraren gick vidare till nästa person istället.

När jag igår berättade detta för min farmor, som är född 1944 och alltså gick gymnasiet på 60-talet blev hon helt ställd. Så hade man aldrig ens kunnat säga på hennes tid. "Jag som trodde att det var mer jämställt nu!"

Och nej, jag försöker inte göra min blogg till en politisk/genusblogg. Jag blev bara väldigt arg.


Kommentarer
Postat av: anna

Helt rätt!! Stå på dig! Det är flera som gör detsamma som du, och vi behöver bli flera, vi behöver bli starkare, vi arbetar i motvind!

2011-06-10 @ 23:25:26
URL: http://flamez.se
Postat av: Julia Kinuka

Det är ju sant det du säjer, killar har mer makt i sammhället och blir tagna på större allvar än vad en tjej blir... That's a shame!

2011-06-11 @ 16:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0